دعوت جهت تکمیل موزه مجازی تاریخ طبس

tabasenc ۳:۳۵ ب.ظ ۱
دعوت جهت تکمیل موزه مجازی تاریخ طبس

 شهر طبس یک شهر باستانی با قدمت ۳۰۰۰ سال است . به همین دلیل هموار مورد توجه  طمعکاران و دلالان عتیقه جات و آثار باستانی بوده است . افراد مسن به یاد دارند که در قبل از انقلاب ؛ غربی ها و عمدتا آمریکایی ها با مراجعه به درب منازل ظروف و وسایل تاریخی طبس را جمع آوری می نمودند . از طرفی شهر طبس در پی حملات پی در پی راهزنان همچون نایب حسین کاشی بزرگترین کتابخانه های خود را که  در کشور نیز کم نظیر و  دارای هزاران نسخه کتب خطی بود را از دست داد که غیر قابل جبران برای تاریخ طبس و کشور می باشد.  در آخر هم زلزله ۱۳۵۷ هجری شمسی که بزرگترین زلزله تاریخ ایران بشمار می آید باقیمانده این آثار را در اعماق شهر طبس  مدفون نمود . اکنون آثار کمی از تاریخ طبس بجا مانده است که عمدتا در دست مردم و در  تاریک خانه ها نگهداری می شود و این احتمال می رود که یا این آثار در اثر مرور زمان و عوامل محیطی نابود گردد و یا در اثر غفلت و طمع ثروت ناشی از فروش آن توسط وارثان آثار . با توجه به اینکه شهر طبس فاقد موزه می باشد لذا ما درصدد برآمدیم فضایی جهت ذخیره اطلاعات این گنجینه ارزشمند  در سایت دانشنامه طبس تهیه و آنرا در اختیار پزوهشگران قرار دهیم . شما هم می توانید با ارسال تصاویر آثار ؛ مکتوبات؛  اسناد تاریخی خود در معرفی فرهنگ و تاریخ شهر خود به علاقه مندان مشارکت داشته باشید .

از طبس دوستان و طبس شناسان عزیز که آثار تاریخی ؛ صنایع دستی ؛ مکتوبات تاریخی و …  مربوط به شهرستان طبس در اختیار دارند می توانند در تکمیل اطلاعات این موزه مجازی که در نوع خود اولین موزه مجازی تاریخ شهری محسوب می شود مشارکت و همکاری نمایند:

شما می توانید اطلاعات ذیل را در قالب چهارچوب ذیل ارسال نمایید:

۱- ارسال ۳ تصویر گویا از جهات مختلف  آثار و دارای زمینه یکرنگ( مشکی یا سفید، سبز و…)
۲- ارسال مشخصات شامل : قدمت اثر ، دوره تاریخی ؛ کاربرد ؛ منطقه کشف ؛ محل نگهداری ؛ توضیحات لازم  و برای آثار مکتوب ترجمه  می باشد.

مکتوبات شامل وقف نامه ؛ عقد نامه ؛ سند اراضی یا مشاغل ؛ تصاویر ؛ نقاشی و … می باشد

اطلاعات خود را می توانید به آدرس :tabasenc@yahoo.com ارسال نمایید.

445

یک دیدگاه »

  1. مهدی قربانی مرداد ۷, ۱۳۹۳ at ۱:۱۰ ب.ظ - پاسخ

    سلام علیکم
    اسناد و مدارکی دارم که میتواند برای آن موزه مورد استفاده قرار گیرد مسئول تحویل را معرفی فرمایید

فرستادن دیدگاه »