اجازه و اعلام اجتهاد حضرت آیت الله آقاشیخ محمد علی امینیان مدرس طبسی

tabasenc ۴:۳۳ ق.ظ ۰
اجازه و اعلام اجتهاد حضرت آیت الله آقاشیخ محمد علی امینیان مدرس طبسی

 aminian modares4 (1)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

aminian modares4 (2)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

ejazeh nameh aminian 3 (1)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

ejazeh nameh aminian 3 (2)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

ejazeh nameh aminian 3 (3)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

ejazeh nameh aminian 3 (4)

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

برای بزرگنمایی، روی تصویر کلیک کند

 ترجمه :

به نام خداوند بخشنده مهربان

شکر و سپاس خاص پروردگار جهانیان است و درود و سلام بر اشرف پیامبران و رسولان حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران و درود بر اهلبیت او که پناهگاه محکم و عظیمی است و لعنت بر همگی دشمنان ایشان تا روز قیامت. و اما بعد همانا جناب دانشمند عمل کننده و فاضل کامل، عماد الاعلام(یا عماد الاسلام) و مورد تأیید و اعتماد اسلام (ثقه الاسلام) برگزیده و با تقوی و پاکیزه- شیخ محمد علی طبسی – که تأییدات ایشان مستدام باشد – معروف به مدرس،کسی که صرف شد عمرش در تحصیل علوم شرعی و استخراج معانی نظری آن به شکرانه پروردگار از اهل نظر و استدلال گردید و به درجه اجتهاد رسید. پس بر اوست که عمل کند بدانچه از احکام استنباط می کند بر شیوه رایج بین بزرگان و بعهده گرفتن آنچه که جز  برای مجتهدین جایز نمی باشد در امور فقهی یا آنکه صاحب فتوی از آنها باشد. و اجازه دادم برای او بعهده گرفتن – همت گماردن – به تدریس علوم شرعیه در فقه و اصول و اینکه از من روایت کند آنچه را که روایت نمودنش برای من صحیح است با نظر به دستورات اهل بیت وصی پیامبر و معدن حکمت الهی و امیدوارم که مرا فراموش نکند از دعاهای نیک همانطور که من او را فراموش نخواهم کرد. انشاءالله.

ابوالحسن الموسوی الاصفهانی

کد ثبت اثر:

P/662

نام اثر:

اجازه نامه مرجعیت

قدمت:

پهلوی

توضیحات:

این سند مشتمل است بر اجازه و اعلام اجتهاد حضرت آیت الله آقاشیخ محمد علی امینیان مدرس طبسی که توسط حضرت آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی رحمه الله علیه نگاشته شده و به تایید حضرت آیت الله آقاشیخ عبدالکریم حائری یزدی رحمه الله علیه رسیده است . الحمدلله ، اصل سند موجود و دستخط و مهر حضرات آیات عظام محفوظ مانده است.

 باز خوانی بخشی از ترجمه سند ، اهمیت آن را می رساند.

“… شیخ محمد علی طبسی – که تأییدات ایشان مستدام باشد – معروف به مدرس،کسی که صرف شد عمرش در تحصیل علوم شرعی و استخراج معانی نظری آن به شکرانه پروردگار از اهل نظر و استدلال گردید و به درجه اجتهاد رسید. پس بر اوست که عمل کند بدانچه از احکام استنباط می کند بر شیوه رایج بین بزرگان و بعهده گرفتن آنچه که جز  برای مجتهدین جایز نمی باشد در امور فقهی یا آنکه صاحب فتوی از آنها باشد. و اجازه دادم برای او بعهده گرفتن – همت گماردن – به تدریس علوم شرعیه در فقه و اصول و اینکه از من روایت کند آنچه را که روایت نمودنش برای من صحیح است با نظر به دستورات اهل بیت وصی پیامبر و معدن حکمت الهی… “

این سند فاقد تاریخ تنظیم است.

ضمناً دو قطعه سند ( هر دو رونوشت ) بشرح ذیل موجود است:

اول: سواد اجازه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی رحمه الله علیه که به حضرت آیت الله امینیان مدرس اذن تصدی امور حسبیه که منوط به نظر حاکم شرع است و اذن اخذحقوق الهیه و سهم مبارک امام را داده اند. تاریخ این سند ۱۲ ذیقعده ۱۳۶۶ هجری قمری است.

دوم : سواد اجازه حضرت آیت الله آقا سید ابراهیم الحسینی الشیرازی الشهیر به میرزاآقا می باشد با مضمونی شبیه به مضمون اول و به تاریخ ربیع الثانی ۱۳۶۶٫ قسمت هایی از سند از بین رفته است ولی بخش عمده آن و من جمله کلمات ” محمد علی ” (مدرس) در آن قابل تشخیص است.

محل اخذ تصاویر :

موزه شخصی آقای امینیان مدرس

کلیه حقوق برای سایت ” دانشنامه طبس گلشن ”  محفوظ است

استفاده از مطالب و تصاویر با ذکر منبع ” دانشنامه طبس گلشن ” مجاز است

فرستادن دیدگاه »